CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

niedziela, 17 stycznia 2010

mój pierwszy chleb :)

Upiekłam mój pierwszy chleb :) i nie ukrywam, że jestem z siebie baaaaardzo dumna :) a pieczenie chleba wcale nie jest takie trudne jak myślałam. Jedyna trudność to zorganizowanie sobie zakwasu. Ja zakwas dostałam od kolegi z pracy razem z przepisem, ale wiem, że można go zrobić samemu, a przepis pewnie można znaleźć w internecie :)



Przepis na chleb z ziarenkami
Składniki:
1 kg mąki pszennej
1 szklanka mąki żytniej
1 torebka kaszy grycznej lub 1 szklanka, jeśli ktoś nie ma w torebkach (ugotować i wystudzić)
i teraz ziarenka wg uznania
1 szklanka siemienia lnianego
1 szklanka sezamu
1 szklanka płatków owsianych
1/2 szklanki łuskanej dyni
1/2 szklanki łuskanego słonecznika
2 łyżki miodu
2 łyżeczki soli
1 łyżeczka cukru
5 szklanek wody/letniej/
1 zakwas

Wszystkie składniki sypkie włożyć do miski i wymieszać, dodać wodę, miód, zakwas i wyrobić ręką ciasto. Blaszki posmarować olejem /można posypać otrębami/, ja np. wyłożyłam tylko papierem do pieczenia, włożyć ciasto na ok. 3/4 wysokości formy. Trochę ciasta odłożyć w słoik, to będzie zakwas, który należy trzymać w lodówce nie dłużej niż 7 dni. Następnie blaszki przykryć folią i zostawić  na 12 godzin. Czyli ja np. zarobiłam ciasto ok. 21 w piątek a rano w sobotę o 9 wstawiłam do piekarnika i na śniadanie miałam świeży chlebek :)
Piec 99 min. 170 C z termoobiegiem najlepiej.

Ja zrobiłam chleb z połowy tych składników i zamiast mieszać 2 rodzaje mąki kupiłam już pomieszaną, na której było napisane, że to mąka do pieczenia chleba :) Poza tym nie dawałam siemienia lnianego, a zamiast niego dałam więcej słonecznika i wyszedł na prawdę smaczny chlebek :)
 Z połowy tych składników wyszło mi półtora foremki keksowej.
 
 
SMACZNEGO!

7 komentarze:

Blueberry pisze...

Podziwiam. Ci co pieką mówią, że pieczenie chleba to nic trudnego, ale mnie to przeraża. Smakowicie wygląda na zdjęciu...ciekawe czy tak samo dobrze smakuje ;)

asia woźniak pisze...

wygląda bardzo apetycznie, jest fajnie nadziany różnościami :-) też kiedyś muszę spróbować :-)

Ania pisze...

Palce lizać, tak apetycznie wygląda.

Joasiunia:) pisze...

Mniam! Ale pysznie wygląda:) Pewnie też i pysznie smakuje:)

ipsa pisze...

smakowicie wygląda:) musi być przepyszny!!!

viva pisze...

Kurcze - wygląda fantastycznie i bardzo smakowicie - ale skąd wziąć ten zakwas? nastawić samemu? czy można gdzieś kupić?

kiciula pisze...

muszę przyznać, że smakuje tak jak wygląda :) czyli pyszności, a zakwas słyszałam, że nawet można kupić, chyba w tych sklepach ekologicznych, albo samemu zrobić, pewnie są przepisy w internecie :) albo wziąć od kogoś kto piecze chleby :) Mówię Wam, prościzna! Nie spodziewałam się, że to takie banalnie proste, prostsze na pewno niż np. pieczenie pierniczków :)